AKTUALITY
07.10.2024
Pravidlo padni komu padni platí i v exekuci, pro seniory nevyjímaje. Pokud jsme si u věřitele něco vypůjčili a nesplnili svůj závazek vrátit dluh včas, může u našich dveří zazvonit exekutor, i když už pobíráme starobní důchod. Do dluhů se přitom můžeme dostat překvapivě snadno neuváženou půjčkou, neřešením dluhů z minulosti nebo i z dobroty srdce ve snaze pomoci našim dětem a známým.
25.04.2024
Projekt je cílen na posílení kompetencí a znalostí minimálně 400 seniorů, což pomůže jak k předcházení, tak i řešení obtížných životních situací souvisejících s nedostatečnou informovaností seniorů v oblasti ochrany jejich práv. Dalším cílem projektu je i samotné řešení problémů seniorů díky nabídce poradenství, jelikož senioři velmi často nemají prostředky na komerční právní pomoc a dále nemají ponětí, že mohou využít bezplatného sociálního poradenství a nezřídka tak raději své problémy neřeší a nevyužívají svých práv. Naplňování těchto cílů je důležité z důvodu, aby senioři znali svá práva a uměli rozeznat špatné zacházení ze strany rodiny či širší veřejnosti. Ke zvýšení ochrany práv seniorů je proto nezbytné posílit jejich samostatnost a zvýšit informovanost o možnostech obrany a vymahatelnosti jejich práv a zlepšit tak jejich životní situaci. Osobám z cílové skupiny se díky klíčovým aktivitám projektu dostane komplexní podpory, která reaguje na problémy, se kterými se cílová skupina nejčastěji setkává. Pomocí aktivit v projektu získá cílová skupina přehled o možnostech řešení své stávající situace, zvýší se jejich informovanost a finanční a sociální gramotnost. Klíčové aktivity tohoto projektu: Vzdělávací semináře v oblasti prevence dluhů a finanční gramotnosti, problematiky rodiny, důchodů a ochrany spotřebitele Právní poradenství v oblasti dluhů, ochrany spotřebitele, problematiky rodiny a sociálních dávek Hájení práv seniorů v komunikaci s úřady a věřiteli Realizace projektu probíhá do 31.12.2024 Více informací kontaktujte A. Kuželovou: andrea.kuzelova@obcanskeporadny.cz, tel. 732 214 945 Leták k projektu na téma "Bezpečné nákupy na internetu" ke stažení ZDE Články vydané v rámci projektu: Exekuce majetku Spotřebitelský úvěr Vyživovací povinnost vůči předkům Oddlužení Příspěvěk na zvláštní pomůcku a příspěvek na mobilitu Možnosti výdělku ve starobním důchodu Starobní důchod Darování Co bude až tu nebudeme anebo zákon nebo závěť? Dědit není povinnost Příspěvek na bydlení- i stát nám může pomoci Když na bydlení nezbývá dost- Doplatek na bydlení Projekt s názvem „Vzdělávací a právní aktivity na zvýšení ochrany lidských práv seniorů“ realizuje Konfederace sociálních služeb za podpory Ministerstva práce a sociálních věcí ČR z dotačního programu „Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností“
29.12.2023
Мерія Праги анонсувала особливий сюрприз для мешканців та гостей столиці на Новий рік 2024. В якості компенсації за відсутність феєрверків і масштабних святкувань, 1 січня буде запропоновано пільговий вхід до низки популярних місць в місті. Цей захід має на меті надати можливість городянам та їхнім родинам відсвяткувати початок року, відвідуючи культурні та розважальні об'єкти за символічну ціну.
28.12.2023
У переддень новорічних свят влада Праги виступила із закликом до мешканців міста відсвяткувати прийдешній 2024 рік без використання піротехніки. Це рішення було прийнято муніципалітетом з метою забезпечення безпеки громадян, зниження рівня шуму та захисту тварин. Особливу увагу приділено забороні на використання феєрверків у ключових локаціях міста, включаючи історичний центр, набережні, парки, а також в районах біля лікарень, будинків для літніх людей та ветеринарних клінік.
27.12.2023
На початку нового року в Празі відкриється новий центр, призначений для надання допомоги українським біженцям. Цей центр, який розпочне свою роботу 2 січня 2024 року, є ініціативою громадської організації Pražský Maidan.
27.12.2023
На початку нового року в Празі відкриється новий центр, призначений для надання допомоги українським біженцям. Цей центр, який розпочне свою роботу 2 січня 2024 року, є ініціативою громадської організації Pražský Maidan.
29.12.2023
V České republice pracuje téměř 18 tisíc sociálních pracovníků, kteří se věnují statisícům klientů. Sociální pracovník z podstaty své profese podporuje klienty v udržení či zvyšování kvality jejich života. Pomáhá klientům, kteří jsou schopni pomoc vyhledat vlastními silami, ale i těm, kteří potřebují, aby jim pomoc někdo nabídnul a pomohl ji zajistit. Pracuje s klienty, kteří aktuálně řeší nebo naopak neřeší svou nepříznivou životní situaci. Podporuje také klienty, kteří se potýkají s mnohačetnými problémy, do nichž se dostali buď náhle a nepředvídaně nebo se u nich problémy postupně kumulovaly. Pokud klient řeší vícečetné problémy, zapojuje většinou sociální pracovník do zajištění pomoci nejen samotného klienta a ideálně jeho rodinu a blízké, ale také další aktéry a poskytovatele pomoci. Prakticky tak pomáhá tvořit kolem klientů tzv. podpůrné sítě pomoci a své intervence realizuje nejen s respektem k individuálním přáním a potřebám klienta, ale i s cílem efektivně sladit poskytování podpůrných služeb. A právě zde přichází na řadu koordinovaný přístup v zajištění pomoci klientům a ideálně i metoda case managementu, která je v zahraničí již mnoho desetiletí využívána pro její zaměření na kvalitu síťování, funkční spolupráci různých aktérů podpory a péče a důrazu na hospodárnost z hlediska času i financí ([1]). V zahraničí s postupem času vznikaly profesní organizace zaměřené na podporu a zvyšování kvality koordinace klientských případů i profesionální využívání metody case managementu v praxi. Vznikly samostatné studijní programy i ucelené vzdělávací kurzy, které sociální pracovníky vybavují potřebnými znalostmi a dovednostmi a pomáhají „stát se profesionálním koordinátorem a case managerem“. Zahraniční vzdělavatelé pomáhají správně a profesionálně uchopit jednu z rolí sociálního pracovníka – roli koordinátora podpory a péče, a současně pomáhají nastavovat podmínky funkční spolupráci mezi jednotlivými zapojenými aktéry. Vzděláním pomáhají účastníkům lépe porozumět procesům koordinace a integrace služeb, vyjasnit si role a očekávání, zvyšovat efektivitu podpory a péče, snižovat redundanci a zabraňovat situacím, kdy různé služby pracují izolovaně bez sdílení informací, případně si informace zjišťují duplicitně. Sociální pracovníci, kteří jsou vzděláváni v koordinované podpoře, jsou též schopni lépe alokovat dostupné zdroje a minimalizovat časové a finanční ztráty v zajištění pomoci. Co musí znát a umět koordinátor péče a podpory a case manager? O kompetencích, znalostech a dovednostech case managerů již bylo především v zahraniční literatuře řečeno a napsáno mnoho. V zahraničí obecně deklarují, že case manager potřebuje umět: výborně a efektivně komunikovat – a to nejen verbálně či nonverbálně, ale také srozumitelně sdělovat informace klientům i dalším aktérům uvnitř sítí pomoci, používat vhodné komunikační strategie nebo efektivně komunikovat s ohledem na navázání a udržení spolupráce uvnitř sítí pomoci, naslouchat – a to nejen slovům, tónu hlasu a výrazům, ale i tomu, co zůstává nevyřčeno, kriticky myslet – porozumět, průběžně hodnotit nebo analyzovat získané informace a v návaznosti na ně hledat vhodná řešení klientovy situace, vyjednávat a efektivně spolupracovat – vyjednávat o tom, čeho má být dosaženo, vhodně argumentovat a efektivně spolupracovat na hledání a zajištění řešení pro klienta a eliminaci vzniklých problémů, hájit zájmy klienta a vhodně zasahovat a podporovat klienta při vlastním jednání s dalšími aktéry pomoci, rozeznat u klienta vhodnou dobu k nabídnutí pomoci a zároveň v pravý čas iniciovat její ukončení, akceptovat právo volby klienta a posilovat jeho silné stránky potřebné k řešení své situace. Čeští experti a odborníci na téma case managementu a koordinace, které v roce 2023 sdružil v rámci šesti setkání expertní pracovní skupiny projekt Koordinace sociální ochrany v praxi ([2]) realizovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí, se shodli na výše uvedeném zahraničním pojetí a identifikovali pro systém pomoci v ČR ještě tyto další znalosti a dovednosti: zná sociální služby, zdravotní služby i další důležité aktéry ve svém regionu, zná místní kontext služeb – dostupné služby formální, neformální nebo napojené na místní komunitu, je schopen tvořit sítě pomoci a dále je udržovat, orientuje se v právních předpisech i sociálně právní problematice – zná obsah souvisejících zákonů i strategických dokumentů ve svém území, umí strategicky plánovat – v zájmu klienta i systému pomoci ČR, dokáže pracovat se změnou a pro změnu – je otevřený, inovativní a kreativní. Jaký obsah má tedy mít ucelené vzdělávání v metodě case managementu? Vzdělávací programy v oblasti koordinované podpory musí zahrnovat a propojovat teorii a praxi výkonu koordinace a metody case managementu. Začínat porozuměním konceptu case managementu, jeho historii, filozofii i základnímu nastavení. Pro budování důvěry mezi klientem i dalšími aktéry má akcentovat empatii i dovednost efektivní komunikace. Učit case managera analyzovat přání a potřeby klienta a přetvářet je do individuálních plánů podpory a péče. Vzdělávat v porozumění kulturním odlišnostem i individualitě člověka. Naučit účastníky vzdělávání tvořit sítě pomoci a také je dále udržovat. A v neposlední řadě akcentovat etický kodex sociálního pracovníka. V České republice nebylo dosud takto zaměřené a ucelené vzdělávání dostupné. Ministerstvo práce a sociálních věcí proto v roce 2023 v rámci realizace projektu Koordinace sociální ochrany v praxi připravilo ve spolupráci se zapojenými experty a odborníky na téma koordinace a case managementu celkově 40hodinové intenzivní školení pro sociální pracovníky obecních úřadů, krajských úřadů, poskytovatelů sociálních i zdravotních služeb, pro koordinátory pomoci a všechny ty, kteří se podílejí na procesu zajištění podpory a péče klientům a mají zájem rozšířit své dosavadní znalosti a dovednosti v tématu podobně jako se mu věnují v zahraničí. Intenzivní školení koncipované do celkem pěti školicích dnů (4 dny prezenční formou, 1 den on-line) obsahuje jednak teoretická témata: historie a teorie metody case managementu, systémová východiska pro case management v ČR, uchopení metody case managementu v zahraničí a v ČR, koncepty, modely, úrovně a fáze case managementu, vymezení vztahu case managementu a sociální práce, dosavadních limitů a bariér pro zavádění case managementu v ČR. Nabízí také témata: vymezení obsahové náplně pozice case managera či koordinátora podpory, postavení case managera či koordinátora podpory v obcích ČR, předpoklady pro výkon práce v systému pomoci ČR, místní i časová působnost case managera, včetně rozboru modelových situací. Prací ve skupinách a kombinací přednášek a řízenou diskuzí s účastníky se věnuje: legislativním souvislostem, nastavení koordinovaného přístupu v oblasti výkonu sociální ochrany ČR, nebo pojmenování potřeb a zájmů jednotlivých aktérů institucionální sítě pomoci v ČR. A jelikož jsme v ČR sice ušli kus cesty, ale přesto máme stále rezervy, věnuje se školení také tématům: tvorby, fungování a udržování sítí pomoci, budování týmů pomoci podle potřeb klientů, analýzy aktérů koordinace pomoci, nebo možnostem nastavení spolupráce mezi aktéry podpory. A prakticky pak: nácviku manažerských a komunikačních dovedností, jednotlivým fázím case managementu v praxi – tzn. vyhledávání, oslovení, zhodnocení, plánování, implementování, koordinování nebo prosazování zájmů a monitorování procesu, nastavení case managementu v prostředí obcí s rozšířenou působností, nebo vybraným cílovým skupinám a specifikům práce s nimi. Účastníci školení získají ucelené a potřebné znalosti a dovednosti v problematice koordinovaného přístupu a budou připraveni na proces vlastního zavádění do praxe. Toto školení již má své časy, místa a termíny: I. až II. blok prezenční formou: 4. až 5. března 2024 od 9 do 17 hodiN III. až IV. blok také prezenční formou: 25. až 26. března 2024 od 9 do 17 hodin V. blok proběhne on-line formou. Termín bude naplánován společně s účastníky během prvního bloku. Místem konání je Hotel Černigov (Riegrovo nám. 1494, 500 02 Hradec Králové 2). Realizátorem školení je Ministerstvo práce a sociálních věcí v rámci projektu Koordinace sociální ochrany v praxi, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_004/0001320. Školení je pro účastníky bezplatné. S ohledem na skutečnost, že je realizováno prostřednictvím časově limitovaného projektu Ministerstvem práce a sociálních věcí, není akreditované. Po jeho absolvování však každý z účastníků obdrží osvědčení o absolvování vystavené ministerstvem. Pokud by Vás nabízené školení zaujalo a plánujete se jej účastnit, avizujte prosím Váš zájem na e-mail budmeprofi@mpsv.cz. Sdělíme Vám další informace. Případně sledujte Facebook projektu Buďme profi. Zde budeme o možnosti přihlašování průběžně informovat. [1] A to nejen hospodaření s časem a financemi klienta, ale také hospodárnost z pohledu různých aktérů a zapojených poskytovatelů pomoci, a při diskutovaném vývoji demografické křivky obyvatelstva i s ohledem na efektivní hospodaření s veřejnými prostředky státu. [2] Více o projektu se dozvíte na stránkách www.mpsv.cz ve složce Projekty EU – nebo na tomto odkaze Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR (mpsv.cz)
28.12.2023
Ač bychom v důchodu měli řešit spíše radostné povinnosti a užívat si volného času či případně vnoučat, může se i přesto stát, že se dostaneme do dluhové spirály. Příčiny mohou být různé- například závazky a dluhy z předchozího období, ručení dětem a přátelům, malý důchod, rozvod atd. Je dobré si ale uvědomit, že v dnešní době v důchodu strávíme průměrně okolo 20 let, a tudíž je lepší, pokud to situace samozřejmě dovolí, zvážit případnou insolvenci formou oddlužení pomocí splátkového kalendáře oproti točení se ve spirále exekucí a nesplatitelných dluhů.